متخصصص ارتوپدی ، جراح زانو  و تعویض مفصل و آرتروز زانو در منطقه پاسداران

توانبخشی و درمان آسیب رباط ACL

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آسیب های وارده به رباط صلیبی زانو نیز همچو آسیب منیسک زانو شایع است و در صورتی که جدی گرفته نشوند، می توانند عواقب جبران ناپذیری برای فرد مصدوم داشته باشند. با پیگیری وضعیت آسیب، بسته به نوع و شدت آسیب دیدگی پزشک اقدامات لازم را انجام می دهد و در مواردی که نیاز به جراحی باشد، پس از جراحی و گچ گیری پا، لازم است پس از مدت کوتاهی فرد مصدوم تمرینات ایزومتریک را انجام دهد.مثلا" انقباض عضلات چهار سر ران، این تمرینات باعث می شود فرد مصدوم دچار آتروفی عضلات در ناحیه آسیب نشود.

 
برای تقویت عضلات و همچنین بازتوانی عضلات پا در آسیب رباط ACL تمرینات ویژه ای باید انجام شود.این تمرینات توانبخشی باعث بهبود قدرت عضلات و افزایش توان و عملکرد فرد مصدوم در ناحیه آسیب می شود. تمرینات زیر فقط یک پیشنهاد است و ما به هیچ عنوان آن را قالب یک نسخه معرفی نمی کنیم،بهتر است قبل از انجام تمرینات با پزشک مشورت کنید.


تمرین اول
روی زمین بنشینید و پاها را دراز کنید، پاشنه پای آسیب دیده را به آرامی به طرف باسن حرکت دهید، همزمان زانو باید به طرف قفسه سینه حرکت کند.سپس به موقعیت اول برگردید.این حرکت را در دو ست و هر ست با ۱۵ تکرار انجام دهید.

 

 

 

تمرین دوم
روی زمین بنشینید، پای آسیب دیده را دراز کنید و پای دیگر را از زانو خم کنید. پای آسیب دیده را در ناحیه زانو مقداری خم کنید، سپس پا را روی کف زمین قرار دهید و با پشت زانو به کف زمین فشار وارد کنید. باید احساس کنید که عضلات ران شما درگیر شده است.۱۰ ثانیه در این وضعیت بمانید و به موقعیت اول برگردید. این حرکت را در دو ست و هر ست با ۱۵ تکرار انجام دهید.

 


تمرین سوم
اگر شما می توانید به طور کامل زانو را باز کنید این حرکت را انجام دهید.به پشت روی زمین دراز بکشید و با آرنج هایتان یک تیکه گاه ایجاد کنید، پای آسیب دیده را دراز کنید و یک حوله را در حالی که لوله کرده اید زیر پاشنه پا قرار دهید به نحوی که تا ارتفاع ۱۵ سانتیمتر بلند شود. در این وضعیت پا را صاف نگه دارید و عضلات پا را شل کنید.۲ دقیقه در این وضعیت بمانید و این حرکت را ۳ بار تکرار کنید. می توانید حرکت را چند مرحله در روز انجام دهید. امکان دارد در حین انجام این حرکت مقداری درد در زانو احساس کنید.

 

 

 

تمرین چهارم
برای انجام این حرکت می توانید از توپ فوتبال یا بسکتبال استفاده کنید. توپ را وسط پشت خود بین پشت و دیوار قرار دهید. پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و همچنین پاها باید حدود ۹۰ سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد. سپس به آرامی به طرف پایین بروید تا زمانی که زانو های شما تا زاویه ۴۵ درجه خم می شود.۱۰ ثانیه در این وضعیت بمایند. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید. اگر می توانید بیشتر انجام دهید، در ۲ ست و هر ست با ۱۵ تکرار


تمرین پنجم
برای انجام این حرکات به طناب کشی نیاز دارید؛ می توانید از فروشگاه های لوازم ورزشی آن را تهیه کنید. تمرینات را به ۴ بخش تقسیم می کنیم.
۱- طناب کشی را به دور مچ پای آسیب دیده ببندید و انتهای آن را به جای مانند درب محکم کنید. در حالی که زانوها را مقداری خم کرده اید،با پای آسیب دیده را یک گام به عقب بردارید اما پا با زمین تماس پیدا نکند تا به موقعیت اول برمی گردد. این حرکت را در ۲ ست و هر ست با ۱۵ تکرار انجام دهید.

 

 

 

2- کنار درب بایستید به نحوی که پای سالم کنار درب باشد.در حالی که طناب کشی را به دور پا حلقه کرده اید، پا را مقداری از بدن دور کنید و به موقعیت اول برگردید. این حرکت را نیز در ۲ ست و هر ست با ۱۵ تکرار انجام دهید.

۳- در این حرکت پشت به درب بایستید،پاها را کنار هم قرار دهید اما پاها کاملا" صاف نباشد، سپس پای آسیب دیده را یک گام رو به جلو بردارید اما با زمین تماس پیدا نکنید، به موقعیت اول برگردید و حرکت را تکرار کنید.۲ ست و هر ست ۱۵ تکرار.

 

 

 

4- در این حرکت پای آسیب دیده باید کنار درب باشد، طناب را به دور مچ پا حقله کنید و پای آسیب دیده را با یک حرکت دورانی کنار پای دیگر (خارج از بدن) قرار دهید و به موقعیت اول برگردید. این حرکت نیز در ۲ ست و هر ست با ۱۵ تکرار انجام شود.

  • Hits: 24
  • ضربه چگونه به مفصل زانو آسیب میزند؟

    زانو درد، یکی از اصلی ترین دلایل مراجعه بیماران به پزشکان و شایعترین علت مراجعه مردم به متخصصین ارتوپدی  است.

    مطالعه مطلب ...

  • چه ورزش هایی برای زانو ضرر ندارند؟

     ورزش های سنگین تر و با تحرک بسیار بالا مثل فوتبال یا تنیس، فرایند آسیب دیدن غضروف زانو را نسبت به ورزش های سبک مثل شنا و راه رفتن سریع تر می کنند.

    مطالعه مطلب ...

  • هفت نکته مهم که باید در مورد آرتروز بدانیم

     آرتروز یکی از بیماری های شایع، به خصوص در سنین میانسالی و پیری است. نتایج تحقیقات در ایالت متحده آمریکا نشان می دهد در این کشور از هر 5 فرد بزرگسال 1 نفر به این بیماری مبتلا می شود.

    مطالعه مطلب ...

  • آیا پارگی رباط صلیبی زانو مساوی با پایان دوران ورزشی است ؟

    همه ساله بیش از ده ها هزار بازسازی رباط صلیبی در ایالات متحده انجام می شود. حدود ۸۰٪ پارگیهای رباط صلیبی در ورزشهای noncontact است و درپی مانورهای پیچشی در زانو مثلا براثر جهش ایجاد میگردد، که البته این نوع آسیب در خانم ها شایعتر است و پارگی رباط صلیبی در آقایان بیشتر در ورزشهای contact مثلا ورزشهای رزمی ایجاد میگردد.

    مطالعه مطلب ...

  • توانبخشی و درمان آسیب رباط ACL

    آسیب های وارده به رباط صلیبی زانو نیز همچو آسیب منیسک زانو شایع است و در صورتی که جدی گرفته نشوند، می توانند عواقب جبران ناپذیری برای فرد مصدوم داشته باشند. با پیگیری وضعیت آسیب، بسته به نوع و شدت آسیب دیدگی پزشک اقدامات لازم را انجام می دهد و در مواردی که نیاز به جراحی باشد، پس از جراحی و گچ گیری پا، لازم است پس از مدت کوتاهی فرد مصدوم تمرینات ایزومتریک را انجام دهد.مثلا" انقباض عضلات چهار سر ران، این تمرینات باعث می شود فرد مصدوم دچار آتروفی عضلات در ناحیه آسیب نشود.

    مطالعه مطلب ...

  • باید و نباید های تعویض مفصل زانو

    تعویض مفصل زانو یک عمل بسیار مهم و بزرگ است. افرادی که این تحت این عمل جراحی قرار می گیرند، باید پس از عمل نیز تحت مراقبت های ویژه باشند.

    مطالعه مطلب ...

  • ضربه چگونه به مفصل زانو آسیب میزند؟
  • چه ورزش هایی برای زانو ضرر ندارند؟
  • هفت  نکته مهم که باید در مورد آرتروز بدانیم
  • آیا پارگی رباط صلیبی زانو مساوی با پایان دوران ورزشی است ؟
  • توانبخشی و درمان آسیب رباط ACL
  • باید و نباید های تعویض مفصل زانو